- Computer Science Laboratory

Projects MOCAH [Archives]

Team : MOCAH

Hubble - HUman oBservatory Based on anaLysis of e-LEarning traces

The objective of the Hubble ANR project is to create a national observatory for the building and sharing of massive data analysis processes, from traces left in e-learning environments. Hubble will enable to analyze and explain phenomena of teaching and learning with these environments.

Project Leader : Vanda LUENGO et François BOUCHEY

01/01/2015 → 01/2025

http://hubblelearn.imag.fr/?lang=fr

MindMath - MindMath

MindMath (financé par la BPI et la région IdF) est un projet de plateforme gamifiée et adaptative pour l’apprentissage des mathématiques au collège. Ce projet implique plusieurs partenaires industriels (Cabrilog, Tralalere, Domoscio et Bayard) et académiques (LDAR - Université Paris Diderot et LIP6 - Sorbonne Université).

Nous développons des algorithmes pour décider, en fonction des activités des élèves au sein de tâches de résolution de problèmes en mathématiques, du feedback le plus adapté pour les aider à progresser dans leurs apprentissages. La décision s’appuie à la fois sur une ontologie construite avec des experts en didactique des mathématiques et sur des approches d’apprentissage automatique. La recherche des feedbacks optimaux se fait par apprentissage par renforcement, avec un système de récompense basé sur la réussite des élèves dans les activités. Ces propositions sont expérimentées dans différents contextes scolaires et parascolaires.

Project Leader : Amel Yessad

01/01/2019 → 12/2024

https://www.mindmath.education

IECARE - IECARE

IECARE is a research project funded by the French National Research Agency (ANR). Its aim is to produce fundamental and operational knowledge on computer science, its teaching and learning, in compulsory schools. This multi-disciplinary project brings together researchers in computer science and the humanities and social sciences (educational sciences, didactics, learning psychology, sociology). The research follows three structuring themes: analyzing the representations and practices of teachers and students; modeling, designing and modifying pedagogical scenarios and resources to support teaching and learning practices; studying the support frameworks set up by and for IT teachers and trainers.

Project Leader : Mathieu Muratet

01/01/2019 → 12/2024

https://iecare.lip6.fr/

RecoMOOC - Recommending people to people in MOOCs

RecoMOOC aims at reducing attrition and improving the learning experience for MOOC learners through interaction with other students they can talk to and work with, identified automatically through a peer recommender system analyzing each learner's individual factors and progression.

Project Leader : François BOUCHET

01/01/2014 → 12/2020

MacCoy Critical - Learning Critical situations with enriched Virtual Environment

Ce projet vise à étudier et à améliorer les dispositifs de formation utilisant la simulation et les environnements virtuels dans deux domaines à forts enjeux en termes de santé publique et de sécurité (médecine et conduite automobile). Il vise plus particulièrement à approfondir (a) les connaissances sur les compétences non techniques de gestion des situations critiques et (b) les connaissances et les outils pour concevoir des environnements de simulation et de réalité virtuelle favorisant l’apprentissage. Afin de promouvoir des outils plus génériques, ce projet a choisi comme approche de travailler sur deux domaines d’apprentissage (médecine, conduite automobile).

Project Leader : Vanda LUENGO

01/01/2015 → 12/2018

http://anrmaccoy.fr/

NeoPraEval - New tools for new practices in evaluating and teaching mathematics

NeoPraEval is an ANR-funded research project which aims at providing tools for teachers to deal with heterogeneity in learning through automatic diagnostic and evaluation systems that they can use in their classes, as well as appropriated resources to answer the needs identified in students.

Project Leader : François BOUCHET

02/01/2014 → 01/2018

http://eda.recherche.parisdescartes.fr/projet-anr-neopraeval/

COMBIEN? - HOW MANY?

The "COMBIEN?" software (meaning "HOW MANY?" in French) is a pedagogical system to help students learn combinatorics. The student learns to solve combinatorics problems using mathematical language and concepts. The system offers several interfaces, each corresponding to a class of problems and a solving method. Each interface offers a set of exercises. For each exercise, the student builds a solution, guided by an interface with appropriate tools and an incremental detection of errors. You can find the details on our site (only in French, sorry).

Project Leader : HĂ©lène GIROIRE

01/01/1992 → 12/2016

https://www.lip6.fr/combien

https://www.lip6.fr/combien